Wednesday, February 29, 2012

Break Even Analysis

Assalamualaikum kawan-kawan,

Ops, sebelum masuk tidur, nak buat laporan LI sikit, hehe.. hari ni buat Break Even Analysis. Fenin, fenin... bukak sana, bukak sini, bukak apa? buka laman pencarian Laa... duk tanya Pak Cik Google tu. Mesti dia dah bosan ngan Shahida kan. Asyik budakk ni je yang duk bukak laman dia. Tapi takpe, duit Pak Cik Google masyuuuukkk... huhu.. Key, conclusionnya selepas kajian, Shahida mendapati . . .

Fixed Cost = Total Expenses
Variable Cost = Cost of Goods Sold
Price Selling = Harga jual ler per unit okey!! ^_^

The FORMULA is;

Break Event Point = Fixed Cost / (Price Selling – Variable Cost)

Arggg... punya berhari2 fenin, akhirnya, alhamdulillah, dapat jugak resultnya.. taaapiiiii...

Nak buat graph dia pulak satu masalah tau! Korek punya korek dalam data Pak Cik Google, maklumat yang dapat tu tak tepat2 jugak, nak kena kaji mendalam lagi ni.. huh, by the way, good luck lah kamu Shahida! Esok boss masuk nak tunjuk apa?? jawab, jawab....

jap, jap, sebelum tutup kedai kan, adik2 junior Shahida ada message tanya pendapat pasai Thesis, tajuk dan format, insyaAllah ada masa nanti kita kongsikan bersama..

Nyte, nyte!! Bangun pagi esok dengan ceria, insyaAllah. Sebab?? Sebab, hidup tak selalu indah, tetapi yang indah itu sentiasa hidup dalam kenangan. Camne nak dapat kenangan yang indah kalau kita hidup tak ceria. Kita yang memilih untuk ceria atau bemuram. Hadapilah hari2 dengan senyuman walaupun diri anda sedang berduka. Yang duka itu akan berlalu, hari esok kita yang tentukan. Kepada Allah jua kita berserah. Setiap suka duka tu biarlah kita mengadu pada-Nya. Jangan dibawa emo kepada orang yang tak bersalah. Wallahualam, selamat beramal! Ceria2 sLalu, Senyum sOkmo!! ^_^ Assalamualaikum.

No comments:

Post a Comment