WeLcOmE...

Kepada pengunjung blog ni, terima kasih kerana memberi sokongan.. walaupun saya baru berjinak-jinak dengan blog, moga saya dapat membawa manfaat kepada kita semua dan berkongsi pengalaman sebagai seorang muslim, anak, kakak mungkin, dan juga sebagai pelajar... mungkin ini adalah peluang untuk saya membantu adik-adik di luar sana yang masih mencari-cari apakah impian masa hadapan mereka. saya bukanlah sehebat pakar motivasi, tapi berminat untuk berkongsi pengalaman bersama orang luar... sekian, salam perkenalan dari saya... ^_^

Sunday, February 5, 2012

Itulah Wanita_copy

Hebatnya wanita tiada tandingan. Jika dibandingkan dengan lelaki, wanitalah lemah. Namun, hebatnya wanita dapat diserlahkan semasa mengandungkan anaknya. Mari kita bayangkan 9 bulan 10 hari. Membawa ke hulu ke hilir, tanggungannya. Bukannya boleh main pass pass.. pagi si ibu bawa, malam pula si ayah yang membawanya. Tanggungan ini hanya untuk wanita.





Allah SWT berfirman:

"Ketika Aku menciptakan seorang wanita, ia diharuskan untuk menjadi seorang yang istimewa. Aku membuat bahunya cukup kuat untuk menopang dunia, namun harus cukup lembut untuk memberikan kenyamanan"
"Aku memberikannya kekuatan dari dalam untuk mampu melahirkan anak dan menerima penolakan yang seringkali datang dari anak-anaknya"

Kelembutan, kemanisan dan kemesraan kasih sayang tidak dapat ditandingan oleh sang ayah. Allah menganugerahkanya mutiara ini dan menjadi fitrah setiap mereka yang terpahat dalam dirinya. kepriabadiaan mereka seperti kebuah kebun dihisai dengan kuntuman-kuntuman bunga yang mekar dan keharumannya menyusuk kalbu.

"Dan diantara tanda-tanda kekuasaanNYA ialah, Dia menciptakan untukmu isteri-isteri dari jenismu sendiri, supaya kamu cenderung dan merasa tenteram kepadanya, dan Dia menjadikandiantara kamu rasa kasih dan sayang. sunguh, pada yang dmikian itu benar-benar terdapat tanda-tanda (kebesaran Allah) bagi kaum yang terfikir." Ar-Ruum~21

Kau digelar sebagai penyeri dunia
Hadirmu melengkap hubungan manusia
Bukan sahaja dirindui yang biasa
Malah Adama turut sunyi tanpa Hawa

Akalmu senipis bilahan rambut
Tebalkanlah ia dengan limpahan ilmu
Jua hatimu bak kaca yang rapuh
Kuatkanlah ia dengan iman yang teguh

Tercipta engkau dari rusuk lelaki
Bukan dari kaki untuk dialasi
Bukan dari kepala untuk dijunjung
Tapi dekat di bahu untuk dilindung
Dekat jua di hati untuk dikasihi
Engkaulah wanita hiasan duniawi

Mana mungkin lahirnya bayangan yang lurus elok
Jika datangnya dari kayu yang bengkok
Begitulah peribadi yang dibentuk

Engkaulah wanita istimewa

Tercipta engkau dari rusuk lelaki
Bukan dari kaki untuk dialasi
Bukan dari kepala untuk dijunjung
Tapi dekat di bahu untuk dilindung
Dekat jua di hati untuk dikasihi
Engkaulah wanita hiasan duniawi

Mana mungkin lahirnya bayangan yang lurus elok
Jika datangnya dari kayu yang bengkok
Begitulah peribadi yang dibentuk

Didiklah wanita dengan keimanan
Bukannya harta ataupun pujian
Kelak tidak derita berharap pada yang binasa
Engkaulah wanita istimewa

Sedarilah insan istimewa
Bahawa kelembutan bukan kelemahan
Bukan jua penghinaan dari Tuhan
Bahkan sebagai hiasan kecantikan

[DeHearty]
[Wanita]


Bilamana wanita menjadi derhaka.. pasti dunia lelaki akan menjadi huru-hara. Lelaki pula janganlah mengharapkan ketaatan semata-mata, Tapi binalah kekuatan atas ketaqwaan dan keimanan serta kepimpinan. Pimpinlah mereka menuju mardhatillah.

Namun, jinakkanlah dirimu dahulu, nescaya akan jinaklah segala-galanya dibawah pimpinanmu. jangan mengharapkan isterimu semulia Fatimah Az-Zahra, seandainya diri kita tidak sehebat Saidina Ali.

Wallahualam..

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...