WeLcOmE...

Kepada pengunjung blog ni, terima kasih kerana memberi sokongan.. walaupun saya baru berjinak-jinak dengan blog, moga saya dapat membawa manfaat kepada kita semua dan berkongsi pengalaman sebagai seorang muslim, anak, kakak mungkin, dan juga sebagai pelajar... mungkin ini adalah peluang untuk saya membantu adik-adik di luar sana yang masih mencari-cari apakah impian masa hadapan mereka. saya bukanlah sehebat pakar motivasi, tapi berminat untuk berkongsi pengalaman bersama orang luar... sekian, salam perkenalan dari saya... ^_^

Saturday, January 30, 2010

Apabila...

Apabila kau ingin bersahabat,
Janganlah kerana kelebihannya,
Kerana mungkin dengan 1 kelemahan,
Kau mungkin akan menjauhinya.

Apabila kau ingin berteman,
Janganlah kerana kebaikannya,
Kerana mungkin dengan 1 keburukan,
Kau akan membencinya.

Andai kau ingin sahabat yang satu,
Jangan kerana ilmunya,
Kerana apabila dia buntu,
Kau mungkin akan memfitnahnya.

Andai kau ingin seorang teman,
Janganlah kerana sifat cerianya,
Kerana andai dia tidak pandai menceriakan,
Kau mungkin akan menyalahkannya.

Andai kau ingin sahabat,
Terimalah dia dengan seadanya,
Kerana dia seorang sahabat,
Yang hanya manusia biasa...

Jangan diharapkan sempurna
Kerana kau juga tidak sempurna...
Tiada yang biasa-biasa menjadi
Satu yang sempurna

Tapi bersahabatlah kerana Allah
Bersahabatlah kerana aqidah Islam
Bersahabatlah kerana kita saudara fillah
Yang sama-sama dinaungi Islam

Allah telah berpesan
Innamal mu’minunal ikhwah
Sudah jelas pesanan
Kita semua bersaudara sedarah...

Jadi sahabatku,
Bersahabatlah kerana Allah
Kerana kau dan aku
Hanyalah seorang Abdullah

Maafkanlah kesilapannya kerana
Kau juga banyak silap

Berlapang dadalah sahabat
Kerana itu serendah-rendah ukhwah

Marilah sahabat marilah temanku,
Kita pupuk persaudaraan
Kerana Ar-Rahman Ar-Rahim

Read more...

Friday, January 29, 2010

Buta Cinta @ Blind Love..

Cinta itu adalah perbuatan mengikut perspektif Islam. Cinta adalah anugerah dari Allah s.w.t. tetapi haruslah mengikut batasan yang ditetapkan selagi seseorang itu belum menjadi hak @ halal bagi kita. "Islam tidak pernah memandulkan Cinta, Islam menyuburkan Cinta tetapi biarlah pada tempatnya".

Apabila kita dibangkitkan di akhirat nanti, kita akan dihimpunkan bersama-sama orang yang kita cintai di dunia. Siapakah mereka? Rasul? Ibu? Ayah? atau dot..dot..dot?!! Di akhirat, umat Islam adalah ibarat satu pulau yang dikelilingi oleh orang kafir. Kenapa? Sebabnya, kebanyakan umat Islam tidak mengendahkan yang mana halal atau haram kerana terlalu cintakan duniawi. Oleh itu, letakkanlah Cinta pada tempat yang betul.

Kita sebagai manusia iaitu hamba Allah s.w.t haruslah mengikut hukum Allah (Pencipta alam sekeliling) yang telah ditetapkan. Allah melarang perempuan dan lelaki berdua-duaan kerana yang ke-tiganya adalah syaitan. Setinggi mana pangkat seseorang meskipun seorang Imam, mereka tetap akan digoda oleh syaitan durjana. Oleh itu, apabila berbicara perempuan dan lelaki yang bukan mahram, janganlah melunakkan suara sehingga orang yang sakit jiwanya mengambil kesempatan. Janganlah kamu ikuti pandangan pertama dengan kedua dan ketiga kerana ia bukan hak kamu.
"Katakanlah wahai Muhammad kepada para perempuan agar menundukkan pandangan, menjaga maruah dan tidak memperlihatkan perhiasan kecuali yang terzahir sahaja." [ayat31:Surah An-nur]
Janganlah perempuan menghentakkan kaki kerana menunjukkan perhiasan yang dimilikinya. Orang perempuan yang memakai wangian apabila dicium pula baunya oleh lelaki ibarat seorang pelacur. Nauzubillahhiminzalik...

Bercinta @ belajar dahulu?
Ketahui posisi kita. Sebagai pelajar, habiskanlah pelajaran dahulu. Walaupun banyak orang berjaya dimotivasikan oleh 'Cinta' mereka, lebih ramai yang kecundang. Jangan pula kita menyesali perkara yang telah kita lakukan. Ingat 5 perkara sebelum datang 5 perkara...

sihat sebelum sakit, kaya sebelum miskin, muda sebelum tua, lapang sebelum sempit, hidup sebelum mati... Jadilah remaja yang CEMERLANG agar generasi akan datang juga akan cemerlang dari segi ibadat, akhlak dan akidah, juga keterampilan. Jadilah pelajar yang BERKUALITI, BERNILAI & BERMARUAH!

Bercinta A.S.A.P --> CoUpLe
Manusia mengalami langkah tumbesaran yang berbeza. Bermula dengan alam kanak-kanak, remaja dan dewasa. Tidak seperti binatang yang lahir terus pandai berjalan. Manusia tidak boleh membatasi had yang ditetapkan. Manusia haruslah mengikut waktu yang sesuai untuk bercinta. Sebenarnya kita sudah tahu. Oleh itu, letakkanlah CINTA pada tempat dan masa yang betul...

p/s: Anjing boleh hidup 10 hari jika tidak diberi makan
tetapi, mati dalam masa 3 hari disebabkan menahan kencing kerana tidak jumpa tiang
Moral of the story: JANGANLAH TERLALU MENGIKUT TREND, NANTI AKAN MEMAKAN DIRI SENDIRI. Sama2lah kita beramal... wallahualam...
Read more...

Thursday, January 28, 2010

Lafaz Yang Tersimpan

Lafaz Yang Tersimpan

Album : Tika Itu
Munsyid : UNIC
http://liriknasyid.com

Luluh hatiku yang sayu
Menatap wajahmu tenang dalam lena
Kasih zahirkan laku
Sedangkan bibirku jauh dari lafaznya

Dan raut tuamu membekas jiwaku
Meredakan rindu mendamaikan kalbu
Tak mungkin kutemu iras sentuhanmu
Biarpun kuredah seluruh dunia
Mencari gantimu

Betapa sukarnya menyusun bicara
Meluahkan rasa menuturkan sayang
Kasih yang terlimpah hanya sekadar
tingkah
Cuma ungkapan kebisuan yang
melindungkan kalimah rahsia

Masih kubiarkan waktu
Melarikan lafaz kasihku padamu

Mengapakah sukar menyusun bicara
Meluahkan rasa menuturkan sayang
Kasih yang terlimpah hanyalah sekadar
tingkah
Cumalah ungkapan bisu kalimah rahsia

Apakah yang hilang andai dilisankan
Bait penghargaan penuh kejujuran
Tak mungkin terlihat cinta yang merona
Jika hanya renungan mata yang bersuara
Bukan tutur kata

Tiada lagi ertinya pengucapan
Andai akhir nafas di hujung helaan
Sebelum mata rapat terpejam
Usah biar kehilangan
Menggantikan lafaz yang tersimpan

Hmm, lagu ni mula-mula dengar rasa macam untuk kekasih... tapi rupa-rupanya untuk ayahanda dan bonda yang tersayang... betul jugakkan, kalau hayati betul2, kita sukar nak lafazkan kata-kata sayang untuk mak dan ayah... teringat pesanan ustaz...

"jangan sampai mak, ayah dah meninggal baru kita berebut nak cium dahi mereka... peluang yang ada ni, manfaatkanlah sepenuhnya.." lebih kuranglah apa yang ustaz cakap..

Sama2lah kita mengambil iktibar. Lafazkan sayang kepada yang berhak.. ciumlah pipi & dahi mak ayah sementara masih berkesempatan...

wallahuallam...


Read more...

Wednesday, January 27, 2010

A moment to remember.


A moment to remember.
Directed by John H. Lee

Jung Woo-sung

Sohn Yee-jin

“Pure Soul” 2001

"I’m sorry.

I’m so sorry.

I never meant to break your heart.

God, what have I done?

Are you crying now?

I didn’t want to see you crying or in pain.

I wanted to make you happy.

But all I’ve done is put you in agony.

Chul-soo!

Oh my love Chul-soo !

Don’t get me wrong.

I only love you and only you.

I only think of you.

I only remember you.

How badly do I wish to show you my heart!

Is there any way I can do that while my memory remains?

Oh, my heart races.

I, Kim Su-jin love you Choi Chul-Soo, only.

I don’t want to forget that. And I must not.

Can you see that?

Can you feel my heart?

I’m afraid my just-returned memory will leave me again before I tell you everything I have to say.

I love you and I’m sorry.

I met you because I have forgetful.

I’m leaving you because I’m forgetful.

You were the best thing that ever happened to me.

How thankful I am to God for having sent you as gift to me.

I don’t have to remember you. You are a part of me.

I smile, laugh, and smell like you do.

I might forget you, but nothing can drive you out of my body.

Although you’ve never told me you loved me, I know deep in my heart that you love me.

Forgive me for leaving you. Please for the last time I have a favour to ask. Please see my father."


p/s: Hmm, cerita ni memang sedih giler....


Read more...

Friday, January 22, 2010

Pengalaman di Kemboja

di Kg Terbakar

Comunity Centre yang siap di"gotong-royong"kan.

Cuci mata tengok Orang Kemboja Muslim kahwin...

Gambar di hadapan Royal Palace














Program Kemasyarakatan dan Pengantarabangsaan Siswa Siswi UMK'09

Sepanjang mengikuti program ini, saya telah menimba ilmu mengenai kehidupan di mana saya amat bersyukur dilahirkan di Malaysia dalam keadaan aman, harmoni dan pesat membangun. Semasa di Kemboja, saya dapat melihat betapa sukar penduduk-penduduk di sana mengerah tenaga empat kerat untuk meneruskan kehidupan sehari-hari demi keluarga mereka. Ketika pertama kali sampai di sana, kami di bawa ke sebuah pasar di mana kebanyakan penjual berderu-deru mengekori para pengunjung dan peserta program. Mereka berlumba-lumba untuk mencari rezeki. Paling mengagumkan, ada di antara kanak-kanak yang turut menjual buah-buahan dan serangga goreng di situ begitu fasih berbahasa inggeris kerana sudah biasa berurusan dengan pelancong dari luar negara. Mereka bijak, tetapi peluang untuk belajar adalah amat terhad dengan kemudahan pembelajaran yang juga terhad. Pada waktu pagi mereka ke sekolah, petang pula mencari rezeki tanpa mengira jarak perjalanan. Detik itu telah memberikan saya semangat untuk belajar bersungguh-sungguh dengan segala kemudahan yang tersedia.

Selain berniaga, ramai juga yang hanya bercucuk tanam dan melakukan aktiviti sara diri kerana kekurangan peluang pekerjaan. Keadaan ini membawa saya terfikir, bagaimanalah Malaysia dapat membangun tanpa usaha oleh intelektual-intelektual zaman dahulu. Ilmulah yang penting dalam membawa sesuatu kemajuan. Oleh itu, dalam program ini, para peserta cuba untuk menerapkan budaya menuntut ilmu bagi generasi muda di sana. Saya terlibat dalam aktiviti bergotong-royong membersihkan dan mengecat semula bangunan “society centre” di Khompong Thom. Melalui pengalaman ini, saya dapat berbakti kepada saudara se-Islam saya sendiri. Perasaan membantu saudara yang susah memberikan kepuasan kepada saya. Walaupun hidup dalam serba mewah, jika hati tidak tenang, hidup pun tidak akan bahagia. Dengan bantuan yang diberikan dan melihat senyuman mereka yang menerima kehadiran kami sudah cukup memberikan kepuasan kepada saya.

Pada Hari Raya Korban di sana, walaupun tidak semeriah di Malaysia dan tiada pakaian baru bersempena hari tersebut, saya dapat merasakan bahang sambutan di sana kerana kami sama-sama berada di kawasan masjid untuk menyembelih lembu. Para peserta lelaki begitu bersemangat membantu penduduk kampung menguruskan urusan korban. Walaupun suasana ini tidak asing lagi di Malaysia tetapi cara mereka mengendalikan lembu tersebut bagi penamaan orang yang melakukan korban adalah di tulis di atas kertas mahjong dan diabadikan dalam gambar sebagai bukti.

Selain itu, semasa membuat penyelidikan, saya dapati, kebanyakan rumah adalah daif. Kemelaratan kebanyakan dialami oleh perempuan tua yang sudah kehilangan keluarga ketika zaman kekejaman Pol Port. Mereka hanya bergantung hidup dengan bantuan jiran terdekat. Ada juga di antara rumah yang kami lawati menyebabkan hati kami tersentuh dengan kesengsaraan mereka dalam meneruskan hidup. Terdapat beberapa penduduk di sana yang tidak mampu bercerita tentang kisah hidup mereka yang lampau kerana ianya adalah sebuah pengalaman yang pahit. Namun, kehidupan yang amat berbeza dari Malaysia telah memberikan saya kesedaran tentang nikmat sebuah keamanan dan kemajuan. Selain itu, kumpulan kami mendapati kebanyakan penduduk meninggal kerana terdapat batu di dalam perut. Hal ini kerana mereka bergantung hidup pada air yang mengandungi 15% bahan kimia. Disebabkan hal inilah mereka memerlukan “water pump” untuk bekalan minuman yang bersih.

Namun disebalik kesusahan, mereka tidak lupa untuk meraikan pasangan-pasangan yang baru mendirikan rumah tangga. Adat sambutan di sana amat berbeza dari Malaysia. Mereka tidak membuat majlis pertunangan, tetapi majlis walimatulurus dijalankan selama 1 hari setengah. Pada waktu malam adalah khusus untuk saudara mara, jiran tetangga dan kenalan mengambil gambar bersama pengantin. Ketika kami berkunjung ke empat buah dari sepuluh majlis perkahwinan di sana pada hari yang sama, kami dihidangkan dengan kuih-muih dan pulut kuning. Jika di Malaysia, adatnya pulut kuning bersama rendang ayam atau daging. Namun di Kemboja, mereka menghidangkan pulut bersama inti kelapa manis. Air teh juga turut dihidangkan, tetapi rasanya agak berbeza dari teh yang biasa di Malaysia. Kebanyakan pengantin adalah berumur di awal 20an dan baru sahaja pulang dari Malaysia setelah tamat tempoh kontrak. Oleh itu, komunikasi kami tidaklah berapa sukar. Kami juga belajar serba sedikit bahasa mereka seperti “tola” yang membawa maksud sila duduk dan sebagainya.

Seterusnya, pada hari terakhir selepas kerja-kerja bergotong royong siap, kami begitu asyik melihat telatah kanak-kanak dan juga mak cik, pak cik yang begitu asyik bermain sukaneka. Kedatangan kami telah memberikan mereka perasaan bahagia. Walaupun hanya seketika, ia telah memberi kesan terhadap psikologi mereka untuk keluar sebentar dari belenggu kesusahan dan merasa ruang keseronokan yang jarang mereka rasai. Senyuman di bibir mereka dapat memberikan perasaan yang berbeza bagi saya.

Setelah selesai tugas di Khompong Thom, kami melawat pula ke Kampung Kilometre 7 di mana seluruh perkampungan Islam itu telah musnah dijilat api. Hal ini amat menyedihkan para penduduk di situ walaupun tiada kemalangan jiwa yang dilaporkan. Bak kata ustaz di situ, tuhan telah turunkan bencana, tetapi manusia mana yang tak ditimpa ujian oleh Allah. Hal ini memberi pengajaran kepada saya agar sentiasa kuat dalam menempuh ujian tuhan.

Kami juga di bawa melawat ke sebuah sekolah lama yang dijadikan markas menyeksa mangsa-mangsa kekejaman Pol Pot pada tahun 1970-1975 serta ke Killing Field. Pada ketika itu, saya dapat mendekati sejarah yang telah berlaku di Kemboja. Kesan tinggalan darah pada lantai penjara di sana dapat menggambarkan keperitan hidup penduduk di sana ketika itu. Peristiwa ini amat menyayat hati di mana ramai mangsa yang tidak berdosa telah dibunuh dengan pelbagai cara yang kejam. Betapa bertuahnya kita yang hidup di zaman kemerdekaan berbanding orang dahulu yang selalu ditindas.

Berada di kawasan Royal Palace juga telah membawa saya mendekati adat-adat orang Kemboja. Adat mereka menyerupai Thailand kerana pernah berada di bawah satu kuasa pada suatu ketika dahulu. Majoriti penduduk di sini adalah beragama Buddha. Melalui program kemasyarakatan ini, saya bukan sahaja dapat menambahkan pengalaman, malah dapat menimba ilmu yang banyak di sana. Saya juga menyedari kepentingan teknologi tehadap ekonomi sesebuah negara di mana Kemboja masih lambat membangun kerana kekurangan kemudahan teknologi di negara mereka. Walaupun mereka banyak menghasilkan beras, beras tersebut tidak dapat diproses dengan baik di negara mereka sendiri kerana kilang yang kurang dari segi teknologi dan kualiti. Oleh itu, mereka terpaksa menjual dengan harga murah kepada negara Thailand.

Sekian, wassalam


Read more...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...