Wednesday, June 26, 2013

Program Motivasi Siswazah Perantis PUNB 34/2013 (Intake 2) PART 2

Ustaz Zawawi juga ada memberi Formula Ciri-ciri Usahawan, iaitu;
1. Tahu
2. Mahu (Ada kehendak)
3. Mampu (Modal/ Suber Manusia)
4. Tumpu (Khusyuk/Fokus)
5. Selalu (Istiqamah/konsisten/tetap)

Semua ciri-ciri tersebut terdapat dalam perbuatan Solat di mana Kiblat kita ada pada Mata, Dada, dan Hati. Ketika solat, mata itu letaknya pada tempat sujud, dada menghadap kiblat, dan hati mengingati Allah. Semoga pekerjaan kita menjadi Ibadah, in shaa Allah.


11.00am, 14 Jun 2013
Marketing 101
- Merancang dan Mengurus Aktiviti Jualan
Md Rasyidi B. Zainal Abidin

Membina hubungan melalui JUALAN. Bagaimana caranya membina hubungan dengan Prospek (Pelanggan) adalah penting. Yang paling utama, usahawan harus tahu apa yang mereka jual, iaitu; Produk, Servis, mahupun Diri Sendiri.

Terdapat 7 Langkah dalam Proses Jualan, iaitu;
1. Menjana Prospek
2. Nilai Kelayakan Prospek
3. Membina Hubungan
4. Penilaian Keperluan
5. Membangunkan Penyelesaian
6. Sempurnakan Jualan
7. Susulan (Networking)

Fuh, bosan pulak, macam nota semata-mata, nak sambung Master ke Mak Cik Shahida ni? hehe... Mak Cik saya, bukan saya. =p

Sebenarnya, ilmu ini kami pelajari ada tujuannya. Para Perantis akan dinilai bagaimana kami dapat menjual diri kami. Eh, bukan, bukan, jual produk atau servis laa, hehe... Task ini sangat bagus! Adakah anda seMalu Saidina Abu Bakar As-Siddiq untuk berjual, mahupun seGarang Saidina Umar Al-Khattab? Kamu Pasti Boleh Berniaga! Tiada yang gagal dalam berjual-beli dalam aktiviti Mai Beli!! Pengalaman yang tidak akan Shahida lupakan..

"Assalamualaikum Kak, saya ada jual buku. Nak minta masa akak sikit, nak buat survey, boleh?"
 
instead of;
 
"Assalamualaikum kak, kami nak buat survey sikit, boleh tak?"

Itu yang saya pelajari ketika aktiviti di Kursus Induksi. Penjual harus jujur! Bercerita pasal Buku ini, saya cadangkan Anda memiliki buku ini iaitu "Mudahnya Menjemput Rezeki".. Sepertimana saya ceritakan kepada Prospek saya, di sini Shahida nak cerita sedikit mengenai isi kandungan buku ini. Buku ini berkongsi mengenai khasiat Surah Yasin, Al-Waqiah dll. Selain itu, Penulis juga berkongsi mengenai cara-cara untuk memohon kepada Allah dimurahkan rezeki melalui solat hajat. Perkongsian kisah benar yang berlaku kepada orang-orang yang mendapat rezeki tanpa disangka-sangka. Salah satu tajuk yang saya masih ingat iaitu 'Dari Hina jadi Mulia', 'Bos hanyalah sebagai Posmen', 'Sedekah si Penarik Beca'. Sebuah penceritaan yang sangat menarik melalui cara-cara hidup yang mudah untuk anda amalkan untuk menjemput rezeki. Moh beli, Harganya hanya RM18.00 dengan cover yang cantik, anda pasti berpuas hati dengan isi kandungannya yang tidak membosankan..

Penulis buku ini adalah Saudara Fathuri Salehuddin yang berasal dari Pasir Puteh, Kelantan. Buku ini telah mencatat jualan sebanyak 8 cetakan dalam masa setahun keluarannya. Semoga ianya membawa manfaat kepada kita semua, in shaa Allah.

Kerana Aktiviti Mai Beli bermula dari jam 6 petang sehingga 10 malam, aktivit seterusnya adalah keesokan paginya bermula dari Kuliah Subuh. 

Oh lupa, kumpulan kami terbahagi kepada 4 kumpulan, iaitu;

Saudagar Semut
(Kumpulan Shahida ^_^)

C'Botak
(Alamak, Kumpulan Kacang Botak)

UMK Services
(Kumpulan Usahawan M*** K*****, tak ingat, hehe)

dan

Seri Beauty
(Kumpulan Collagen, ahli groupnye semua menawan, huhu..)


~ Sekian Part ii ~



1 comment: