Friday, September 28, 2012

Graduate Enhancement Assistance Training (GREAT) Part 1

Bismillahhirrahmanirrahim,

GREAT telah dibahagikan kepada 3 module bagi para siswazah UMK iaitu;
a)                  Untuk pelajar yang mahu makan gaji
b)                  Untuk pelajar yang mahu menjadi usahawan, dan
c)                   Untuk pelajar yang mahu menyambung pelajaran kepada peringkat Master.



So, kita go through dulu dengan Part A. Ceramah pertama mengenai Senario Pasaran Kerja Semasa oleh Encik Luqman Ahmad wakil dari Unit Perancang Ekonomi, Prime Minister’s Department Putrajaya.
Pertama sekali, beliau menerangkan mengenai fungsi Economic Planning Unit (EPU) iaitu secara ringkasnya adalah berfungsi untuk menentukan polisi Negara, membangunkan Ekonomi Negara, dan membekalkan belanjawan Negara.

Menurut beliau, Statistik pengangguran di Malaysia sejak 80-an adalah sebanyak 4% sahaja dan ianya dianggap tiada pengangguran. Average GDP Malaysia pula ialah 6.3%. (tak tahu apa tujuan pernyataan ni, siapa tahu, tolongla terangkan, hehe..)

Pasaran pekerjaan sekarang ialah MODERN AGRICULTURE dan SKILLED CATEGORY. Skilled Category merangkumi sector professional seperti Manager and Senior Manager serta Technician and Associate Professional. Namun, apa yang penting soft skill setiap siswa amat lah penting untuk menembusi pasaran pekerjaan terutamanya dalam English skill! Penceramah amat menekankan para siswazah untuk mempelajari bahasa Inggeris kerana Government sekarang conduct interview semuanya di dalam bahasa Inggeris.

Penceramah juga memperkenalkan Program GEMS yang Shahida pernah sebut sebelum ini. Silalah kawan2 jenguk2 www.mygemsportal.com.my. Jangan lepaskan peluang ini di mana Kerajaan telah memperuntukan berjuta ringgit untuk membangunkan projek ini di bawah pengendalian Khazanah Negara.



Selain itu, penceramah juga ada menyebut bahawa critical needs dalam industri Palm Oil ialah mereka memerlukan pekerja berkelulusan PhD dalam bahagian Research and Development (R&D).

Kesimpulan dari ceramah Encik Luqman ialah, inflasi di Malaysia adalah rendah, pengangguran rendah, dan eksport kita adalah tinggi. Maka, ekonomi Malaysia adalah stabil dan peluang kerja adalah BANYAK! So, kawan2, jangan risau akan menganggur dan janganlah cepat berputus asa dalam mencari rezeki. Rezeki ada di mana-mana, Cuma kita yang perlu usahakan. >nasihat untuk diri sendiri juga! Huhu<

No comments:

Post a Comment