Friday, September 28, 2012

GRADUAN ASPIRE 2012 CAREER & POSTGRADUATE FAIR

Bismillahhirrahmanirrahim,

Assalamualaikum kawan2!! RinduuuuuNYA nak berBlogging! Alhamdulillah, kita lupakan novel sebentar untuk luang masa perkongsian kita bersama. Alaaaaa, CD Adobe Illustrator CS4 depan mata tapi mood nak berseni tak datang2 pun dikala bersenang-lenang ni. Tengokla nanti, time dah busy dengan tugasan kerja dan sebagainya, mula la tangan ni nak gatal2 ber’Adobe Photoshop’ nya, ber’Illustrator’nya.. huhu, biasa la tu Shahida, xley nak kata apa daa..


Okey, camnilah, Shahida nak berkongsi pengalaman masa pergi ke GRADUAN ASPIRE 2012 CAREER & POSTGRADUATE FAIR kat KLCC pada 30 Jun yang lepas. Memandangkan ramai lagi kawan2 yg tercari2 kerja, Shahida nak kongsila apa yang Shahida jenguk2 kat sana. Salah satu syarikat yang menarik minat Shahida ialah syarikat pwc. Masa kat Career Fair tu tengok dia punya job placement banyak kepada financial, accounting, gitu2la.. tadi tiba2 tergatal tangan buka buku cenderahati pwc ni dan ternampak salah satu branch dia ialah Standard Chartered. Wah, yang Shahida tahu Standard Chartered tu International Bank. So, kawan2 cuba2 la mohon career kat sana.. InsyaAllah kalau Allah tetapkan rezeki korang kat sana, adalah.. cuba search kat link ni >>> www.pwc.com/my/careers.



Tak cuba tak taukan.. Berdasarkan bacaan Shahida dalam buku cenderahati dia ni, diorang sangat2 mengalu-alukan fresh graduate! FRESH GRADUATE you all.. Jangan tak percaya, memang dua-tiga bulan ni Shahida dah dengar pendapat beberapa rakan. Salah satunya from Kak Nina;

“Akak beritahu tak dalam resume yang akak pernah bekerja?” tanya Shahida.
“Tak pun. Sekarang ni expectation syarikat berbeza between Fresh Graduate dengan yang pernah bekerja.”
“Kenapa?”
“Sebab Fresh Graduate ni otak diorang still fresh, apa orang suruh diorang ikut je and akan buat kerja bersungguh-sungguh. Idea diorang pun banyak…”
“Oo…”
Case yang sama dengan Kakak sepupu saya;
“Kak Ya dah pergi ke interview kat syarikat pembinaan tu?”
“Dah. Tak dapat pun.. diorang demand, nak fresh graduate..”

Begitulah apa yang Shahida dengar daripada diorang. Wallahualam. Dan sebenarnya memang banyak peluang untuk Fresh Graduate dalam pasaran kerja terutamanya dalam Business Administration. So, janganla korang buat pekasam plak sijil Ijazah korang tu tau.. Rakan2 yang sama course dengan Shahida sepatutnya bersyukur tau, boleh dikatakan 90% Syarikat yang terlibat dalam Career Fair tu mencari siswazah dalam bidang Admin. Pelajar Sains Asli dan Gunaan yang sepatutnya risau sebab pilihan diorang amatlah terhad.

Apa2 pun, apa yang kita belajar tak semestinya menjadi kerjaya kita. So, jangan la memilih sangat kerja.. Bermula dari bawah pun tak salah. Seperti ibu saudara Shahida yang memegang Ijazah Ekonomi dari UUM. Dia bermula sebagai operator di LHDN dan sekarang dah memegang jawatan Pegawai di sana. Walaupun dia memohon menggunakan sijil SPM, apabila dah berada dalam sesuatu organisasi tu, barulah kita akan tahu peluang2 pekerjaan yang lebih besar dalam syarikat. Kat dunia millennium ni, kita kena berfikir kreatif dan bijak menggunakan peluang.

Satu lagi Shahida nak bawa sebuah cerita pengajaran, seorang penceramah ada bercerita bahawa 20 orang pelajar hospitality dari IPTA pernah membuat internship di sebuah hotel. Diorang diberikan kerja remeh-temeh seperti housekeeping, lipat napkin, susun pinggan dan sebagainya. Diorang tak tahan. 2 bulan lepas tu diorang berhenti, tukar tempat praktikal. Okey, fine! Itu yang diorang pilih. Tetapi ada sesuatu yang diorang dah lepaskan.

Pengurus hotel tu call Supervisor diorang..

“Sebenarnya saya dah pilih 10 orang dari student you untuk jadi permanent staff kami. Kami bukan beri mereka kerja remeh-temeh tanpa sebab. Untuk seorang manager, dia mesti tahu asas2 kerja orang bawahan mereka. Sebab tu saya beri mereka tugasan tersebut supaya mereka tahu bagaimana untuk melatih pekerja bawahan mereka kelak.”

Lihat, tidak sabar itu merugikan diri… Bersabarlah dengan setiap dugaan walaupun ketika menjalani Latihan Industri mahupun apa jua yang kita lakukan. Jika kita lakukan dengan ikhlas, kita tidak akan rugi malah member jiwa yang tenang dan kita mudah disenangi orang.  Wallahualam…

Agak ramai syarikat yang menyertai Career Fair ni, korang cubalah tengok di http://aspire.graduan.com.my
Yang lain yang dapat menarik minat Shahida masa tu ialah seperti Bank Pembangunan dan Khazanah Negara. Bukan apa, Shahida memang minat untuk jadi Usahawan, so nak tengok peluang2, pinjaman, dan kursus yang diorang sediakan. Maybank pun tak ketinggalan. Naza World, TalentCorp, Sime Darby, Intel, RHB, Malaysia Airport dan banyak lagi. Kebanyakan diorang mengalu-alukan penghantaran resume secara terus. Tapi, permohonan secara online melalui website diorang pun ada terutamanya Sime Darby, kalau nak mohon, click >> www.simedarby.com/careers

Fuh, banyakla, NSTP, Utusan pun ada.. hari tu shahida ada daftar jugak untuk Utusan dan dah dipilih untuk temuduga tapi sayang temuduga tu bertindan dengan interview Shahida ke Program Perdana Leader Fellowship. Alhamdulillah walaupun Shahida dah lepaskan satu peluang, peluang satu lagi Shahida Berjaya grab. Syukur sangat2…

DAN, Shahida sangat2 galakkan kawan2 yang belum nampak peluang pekerjaan untuk try mohon join program GEMS under Khazanah Negara. GEMS ni stand for GRADUATE EMPLOYABILITY MANAGEMENT SCHEME.. korang terjemah la sendiri, hehe, tapi ianya sangat2 bagus! Dia ada 2 program iaitu yang pertama untuk asah interpersonal skill kita especially in speaking English. Then, second program adalah 6 bulan on-the-job training.. suka, suka, suka.. ini la yang bagus tau… ianya melibatkan Government Link Companies (GLC), Public Listed Companies (PLCs), Multinational Companies (MNCs), Small & Medium Enterprises (SMEs), Non-Govermental Organisations (NGOs), and selected Government Agencies (GAs). Yang penting, diorang noted that’ “Part 2 will provide valuable working experience and knowledge to support participants’ future growth. Allowance ada disediakan. Siapa berminat, cuba la check kat sini bila tarikh pendaftaran, interview dan sebagainya >>> http://www.mygemsportal.com.my. Dengar cerita kerajaan dah habiskan 4++juta untuk program ni. Hope korang jangan la lepaskan peluang ye..



Selain tu, bagi kawan2 yang nak sambung master, don’t worry pasal pembiayaan sebab kerajaan kita dah sediakan satu program pembiayaan iaitu MyBrain15 untuk meningkatkan pemegang Master dan PhD dalam Negara kita.. korang usha2 la laman web KPT untuk maklumat lanjut dan kebaikan korang… Selamat Berjaya kawan2!! Hope kita dapat kecapi kejayaan bersama2.. See You All soon sebab Shahida terikat dengan jadual program yang pad 6 bulan nanti, x tahu bila boleh online lagi, take care semua, jaga Iman, hiasi peribadi.. ^_^

p/s: Yang penting kita berani mencuba! Rezeki tak datang bergolek. Kita yang perlu usahakannya. Doa + Usaha + Ikhtiar + Tawakal = DUIT.. huhu… Gambate ne!! =)

No comments:

Post a Comment